"Nie odwracaj wzroku" – międzynarodowa kampania przeciwko seksturystyce
Zaobserwowałeś niepokojącą sytuację? – Reaguj! 17 czerwca rusza międzynarodowa kampania przeciwko wykorzystywaniu seksualnemu dzieci w kontekście turystyki i podróży - „Nie odwracaj wzroku”. W Polsce kampania jest realizowana przez Fundację Dzieci Niczyje we współpracy z Komendą Główną Policji.
Dzisiaj odbyła się inaugurująca kampanię konferencja, a jej gospodarzami byli Komendant Główny Policji nadinsp. Marek Działoszyński oraz Maria Keller-Hamela, Dyrektor ds. Współpracy Międzynarodowej Fundacji Dzieci Niczyje. Podczas spotkania podpisane zostało porozumienie o współpracy Policji z Fundacją Dzieci Niczyje. Celem współpracy ma być zapobieganie seksualnemu wykorzystywaniu dzieci przez dorosłych, w szczególności zapobieganie tego typu zdarzeniom w turystyce.
Komendant Główny Policji powiedział, że Policja jest otwarta na tego typu inicjatywy i wyraził przekonanie, że podejmowane działania sprawią, że Policja będzie miała lepszy, szerszy dostęp do informacji o zagrożeniu dzieci, a jednocześnie uwrażliwią społeczeństwo, które nie powinno takich przypadków bagatelizować. Pochwalił pomysł i możliwość anonimowego przekazywania informacji.
- Każdy przypadek wykorzystywania dziecka to o jeden za dużo. Dobro dzieci i młodzieży wymaga szczególnej ochrony i leży nam głęboko na sercu, dlatego powinniśmy wspólnie zrobić wszystko, by do takich sytuacji nie dochodziło - powiedział Komendant Główny Policji.
- Wykorzystywanie seksualne dzieci w kontekście podróży i turystyki to poważny problem występujący na całym świecie. Wielu dzieciom nie udaje się pomóc, bo osoby, które zaobserwowały niepokojące sytuacje, np. na terenie hoteli, barów, dyskotek czy podczas podróży, nie decydują się na przekazanie informacji Policji – mówi Maria Keller-Hamela z Fundacji Dzieci Niczyje. I dodaje: - Jestem wdzięczna Policji za taką otwartość i współpracę w dobrym celu, by chronić dzieci.
W konferencji udział wzięli także przedstawiciele firm wspierających kampanię: Katarzyna Nowak z Grupy Hotelowej Orbis oraz Magdalena Walas z firmy SABRE, a także przedstawiciele organizacji rządowych, pozarządowych i ambasad.
W ramach kampanii „Nie odwracaj wzroku”, w 16 krajach realizujących akcję, powstają internetowe platformy ds. zgłaszania przypadków komercyjnego wykorzystywania seksualnego dzieci. Od 17 czerwca zgłoszenia niepokojących sytuacji można wysyłać również przez polską stronę www.stopseksturystyce.fdn.pl. Nowy mechanizm opracowany przez Fundację Dzieci Niczyje we współpracy z Komendą Główną Policji ma na celu zmobilizowanie społeczeństwa do reagowania na niepokojące sytuacje i stworzenie możliwości łatwiejszego informowania Policji o przypadkach wykorzystywania seksualnego dzieci w kontekście podróży i turystyki.
- Osoby podróżujące i pracownicy branży turystycznej, ze względu na specyfikę miejsc, w których przebywają lub miejsc swojej pracy, w szczególności mogą zauważyć niepokojące sytuacje, wskazujące na podejrzenie wykorzystywania seksualnego dziecka. Chcieliśmy stworzyć narzędzie, które ułatwi powiadamianie odpowiednich służb w wielu krajach świata i zmobilizuje społeczeństwo do reagowania – dodaje Keller-Hamela.
Obok krajowych stron, powstała także międzynarodowa platforma - www.reportchildsextourism.eu, opracowana dzięki inicjatywie międzynarodowej sieci organizacji pozarządowych ECPAT przy wsparciu Europolu i Interpolu. Kampania realizowana jets także m.in. w Luxemburgu, Niemczech, Austrii, Francji, Belgii, Bułgarii, Czechach, Estonii, Włoszech, Rumunii, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.
W kampanii wykorzystano także film nt. problemu oraz plakaty promujące stronę. Materiały będą dostępne w internecie oraz miejscach kontekstowo związanych z podróżami.
Kampania „Nie odwracaj wzroku!” prowadzona przez Fundację Dzieci Niczyje, ECPAT International przy wsparciu Unii Europejskiej, łączy działania kilku sektorów: instytucji publicznych, organizacji pozarządowych i przedstawicieli branży turystycznej w walce z wykorzystywaniem seksualnym dzieci w kontekście podróży i turystyki. W Polsce kampanię wspierają, m.in. Komenda Główna Policji, Komenda Główna Straży Granicznej, Sabre i Grupa Hotelowa Orbis.
Kampania została objęta honorowym patronatem Ministra Spraw Wewnętrznych, Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka.