Chroń swoją tożsamość!
Każdego dnia dokonuje się kilka milionów operacji polegających na wpłatach i wypłatach pieniędzy z kont bankowych, dokonywaniu przelewów, zakładaniu rachunków, zawieraniu umów o kredyt, pożyczkę czy wynajem. Niemal w każdym przypadku potwierdzana jest tożsamość osoby zlecającej wykonanie operacji. Zdarzają się również próby posługiwania się cudzym lub podrobionym dokumentem. Apelujemy o ostrożność!
Niemal codziennie odnotowuje się kilkadziesiąt prób posłużenia się cudzym lub podrobionym dokumentem, między innymi podczas:
- wyłudzenia pożyczki
- wynajęcia mieszkania lub pokoju hotelowego w celu kradzieży wyposażenia czy unikania opłat
- kradzieży wypożyczonego samochodu lub innych przedmiotów
- zakładania fikcyjnych firm do wyłudzania kredytów, zwrotu podatków.
Dlatego w przypadku utraty dokumentów należy niezwłocznie:
- zastrzec je w systemie Dokumenty Zastrzeżone,
- (jeżeli utrata nastąpiła w wyniku kradzieży) powiadomić policję.
- wyrobić nowy dokument
Zastrzeżenie dokumentu możliwe jest dzięki ogólnopolskiej bazie danych "Dokumenty Zastrzeżone", w której zastrzec można dokumenty potwierdzające naszą tożsamość.
Należą do nich między innymi:
- dowód osobisty,
- paszport,
- prawo jazdy,
- książeczka wojskowa,
- książeczka marynarska,
- dowód rejestracyjny,
- karta pobytu,
- karty płatnicze.
Jak działa system?
Informacje o dokumentach są przekazywane wszystkim bankom uczestniczącym w systemie, korzystają z tego także operatorzy telefonii komórkowych, Poczta Polska oraz szereg innych firm i instytucji. Dokumenty sprawdzić mogą miedzy innymi pośrednicy finansowi, notariusze, hotele, wypożyczalnie czy agenci pośrednictwa sprzedaży i wynajmu nieruchomości.
Dokumenty zastrzec może każdy w dowolnej placówce swojego banku, natomiast jeżeli ktoś nie posiada rachunku bankowego, powinien udać się do banku przyjmującego zastrzeżenia także od osób nie będących jego klientami.
Więcej informacji można znaleźć na stronie www.dokumentyzastrzezone.pl